Forum Karczma "U Cesarza" Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Poradnik do edytora by Santor - podstawy Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Santorr



Dołączył: 03 Cze 2010
Posty: 209 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 15:10, 09 Maj 2011 Powrót do góry

Podstawy tworzenia regul i konwersacji w edytorze gry Tzar oraz kilka gotowych rozwiazan.

Bedzie krotko zwiezle i na temat bez zbednego ględzenia

I. Reguly, akcje, zmienne, wydarzenia.
1. Regula: jest to sklecenie do kupy akcji (np. Rozkaz dla obiektu) i warunku ktory ma byc spelniony aby wyzej wymieniona akcja zostala wykonana.

2. Akcja: zawsze musi byc dodana do reguly, jest to czynnosc jaka ma byc automatynie wykonana gdy zostanie spelniony warunek okreslony w regule (w okienku warunek do reguly). Moze byc przypisana do kilku regul jednoczesnie.

3. Wydarzenie: jest dodawane jako warunek do reguly bądź jako warunek do konwersacji. Jedno wydarzenie moze byc przypisane do kilku regul i/lub konwersacji. Domyslnie kazde wydarzenie ma wartosc 0 (czyli nie jest spelnione). Gdy wydarzenie zostanie spelnione (np wiesniak wejdzie w wyznaczony obszar przy wydarzeniu obkiekt w obszarze) przyjmuje
wartosc 1. Dodajemy jako warunek w nastepujacy sposob:
wpisujemy sama nazwe wydarzenia Wink

4. Zmienna: moze byc podstawowa stworzona przez producenta (np $attack, $gold) lub stworzona przez gracza o dowolnej nazwie. Zmienna moze byc lokalna, ktorej nazwa jest poprzedzona znakiem '$' (dziala tylko na jednej
mapie) lub globalna poprzedzona znakiem '#' (dziala na wszystkich mapach, przydatne w kampaniach) .
Domyslnie kazda zmienna stworzona przez gracza ma wartosc 0, chyba ze gracz nadal jej inna wartosc)


II. Operatory logiczne jako podstawa do tworzenia regul.

Operatory logiczne to nic innego jak znaki matematyczne sluzace nam do porownywania wartosci zmiennych

1. '=' - sluzy nam do nadawania wartosci zmiennym np. $blabla = 1 .
w przykladzie nadalismy zmiennej $blabla wartosc 1. Tego znaku/operatora uzywamy w akcjach i jako wyniki w konwersacjach.
2. '==' - podwojny znak rownosci sluzy nam do sprawdzania wartosci zmiennej bądz wyrazenia np $blabla == 1 . W tym przykladzie warunek bedzie prawdziwy jezeli zmienna $blabla będzie miala wartosc rowną 1. Znaku tego uzywamy w wydarzeniach, warunkach do regul i konwersacji.

3. '>=', '<=' operatory większy lub rowny i mniejszy lub rowny.
Przyklady:
$blabla <4>= 2 wyrazenie bedzie prawdziwe (czyli warunek zostanie spelniony) jezeli zmienna $blabla będzie miala wartosc rowna 2 lub lub większą

4. '&&' - operator 'i' sluzy do łączenia dwoch wyrazen. Uzywamy go przy warunkach to tworzenia zaleznosci miedzy wydarzeniami i/lub zmiennymi np.
$blabla == 1 && ksiega - wyrazenie będzie prawdziwe i rozpocznie sie wykonywanie akcji do reguly, badz konwersacja (w zaleznosci gdzie uzylismy wyrazenia) jezeli zmienna $blabla przyjmie wartosc 1 i wydarzenie 'ksiega' będzie prawdziwe.

5. '||' - operator logiczny 'lub' . Uzywamy go przy warunkach to tworzenia zaleznosci miedzy wydarzeniami i/lub zmiennymi np.
$blabla == 1 || ksiega - wyrazenie będzie prawdziwe i rozpocznie sie wykonywanie akcji do reguly, badz konwersacja (w zaleznosci gdzie uzylismy wyrazenia) jezeli zmienna $blabla przyjmie wartosc 1 lub wydarzenie 'ksiega' będzie prawdziwe.

6. '!=' - operator logiczny 'nie' uzywany w wyrazeniach. Sluzy do zaprzeczania np.
'#blabla != 1' warunek bedzie prawdziwy jezeli zmienna #blabla nie bedzie rowna 1.

III. Co nieco o konwersacjach.

1. Co to jest konwersacja?
Jest to inaczej dialog. Mozna za pomocą niej dialog miedzy postaciami, dawac wskazowki, tworzyc sklepy itp.

2. Frazy
Konwersacja sklada sie z fraz. Sa to pojedyncze sentencje, pojedyncza wypowiedz. Kazda konwersacja musi miec fraze rozpoczynajaca ktora zaznaczamy ''chaczykiem''. Zeby w konwersacji pokazywaly sie wszystkie frazy w wybranej kolejnosci trzeba przy kazdej frazie w zakladce 'kontynuacje' zaznaczyc fraze ktora ma byc nastepna. W frazie ktora ma pojawic sie jako ostatnia nie dajemy zadnej kontynuacji.

3. Opcje dodatkowe w konserwacjach
W kazdej frazie mozemy zaznaczyc 'zrodlo' czyli obiekt od ktorego bedzie tzw chmurka w ktorej bedzie zawarta tresc, czyli w skrocie obiekt ktory bedzie wypowiadal daną fraze. Dodatkowo mozemy takze ustawic obrazek np. twarz postaci ktora wypowiada kwestie.

4. Wyniki i warunki
Ponadto w kazdej frazie jest okienko wynik oraz warunek.
W okienko warunek wpisujemy nazwe wydarzenia ktore ma wywolac zaczecie sie konwersacji (jezeli wpiszemy w frazie rozpoczynajacej) lub pojawienie sie alternatywnej opcji wypowiedzi ( jezeli zaznaczymy w frazie ktora nie jest jedyną kontynuacja poprzedniej )
Gdy chcemy aby po wybraniu danej frazy bądź po zakonczeniu konwersacji cos sie wydarzylo (np pojawil jakis przedmiot) okienu wynik mozemy wpisac stworzona przez siebie zmienna i nadac jej jakas wartosc np. '$przedmiot = 1'
zmienną tą mozemy wtedy wykorzystac jako warunek do wybranej reguly, ktora sprawi ze np. po zakonczeniu konwersacji pojawi sie przedmiot.


Post został pochwalony 2 razy

Ostatnio zmieniony przez Santorr dnia Pon 21:33, 09 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Nigi
Straż Miejska


Dołączył: 06 Mar 2006
Posty: 417 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Internet

PostWysłany: Pon 21:21, 09 Maj 2011 Powrót do góry

Santorr napisał:
Istanieja zmienne tylko do odczytu poprzedzone znakiem '@'. Wartosci tych zmiennych nie mozna zmieniac. Mozna jedynie je odczytywac i uzywac jako warunek do wybranej reguly np.
@gold(1) == 300


Drobne sprostowanie: wyrażenia poprzedzone znakiem '@' to nie są zmienne tylko do odczytu, a funkcje. Zmienne tylko do odczytu oznaczone są tak jak pozostałe zmienne, czyli znakiem '$' (na przykład $x lub $program). Z funkcjami sprawa nie jest tak prosta, bo np. @setgold() nie służy do odczytania jakiejkolwiek wartości, a ustawienia ilości złota.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Nigi dnia Pon 22:14, 09 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Santorr



Dołączył: 03 Cze 2010
Posty: 209 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:32, 09 Maj 2011 Powrót do góry

Dzieki za sprostowanie;) zaraz zmienie

IV. Gotowe reguly, ciekawe rozwiazania - wersja podstawowa

1. Rozpoczecie konwersacji gdy postac znajdzie się kolo innej postaci.
Na poczatku tworzymy wydarzenie 'obiekt w obszarze' o nazwie np. 'rozmowa'
w pierwszej zakladce klikami opcje 'jednostka' zaznaczamy naszego bohatera i klikamy zaznacz obiekt. W zakladce obszar klikamy 'jednostka' i zaznaczamy jednostke kolo ktorej ma zaczac sie konwersacja. W polu 'odleglosc' wpisujemy odleglosc na jaka trzeba sie zblizyc bym zaczac rozmowe. Polecam wartosc 3-5.
Nastepnie tworzymy regule o nazwie np. 'Konwersacja' i jako warunek wpisujemy nazwe wydarzenia czyli w tym przypadku 'rozmowa'

Tworzymy akcje typu 'konwersacja' nazywając ją np. 'Rozmowa1'. Mamy teraz mozliwosc wybrania konwersacji stworzonej przez nas , wiec wybieramy porządaną i nastepnie dodajemy akcje do wczesniej stworzonej reguly 'konwersacja'.

2. Postac sama sie leczy.
Nasza postac moze odzyskiwac np X hp co Y sekund.
W kazdej opisanym nizej warunku bądz akcji za X wstawiamy ile hp ma sie jednorazowo leczyc a za Y co ile sekund ma sie postac leczyc
Najpierw tworzymy redule o nazwie np. 'Zliczaniehp'. Jako warunek wpisujemy '1'.
Nastepnie tworzywy akcje 'ustaw wlasciwosci obiektu' nazywany np 'zliczHp' zaznaczamy naszego bohatera a w zakladce wyrazenie tworzymy wlasne zmienne wpisujac
'$hp = $health ;
$maxhp = $maxhealth'
Akcje dodajemy do reguly 'zliczaniehp'.
Teraz tworzymy akcje 'zachowaj regule' nazywamy np.'save' i dodajemy do reguly 'zliczaniehp'
teraz tworzymy regule o nazwie 'leczenie' jako warunek wpisujemy:
' $hp <= $maxhp - X '
Nastepnie tworzymy akcje 'ustaw wlasciwosci obiektu' zaznaczamy naszego bohatera a w zakladce wyrazenie' wpisujemy:
'$health = $health +X'
Akcje dodajemy do reguly 'leczenie'
tworzymy kolejną akcje 'opoznij regule, nazywamy np. 'OpYs'. W okienku opoznienie wpisujemy 'Y*1000'.
Akcje dodajemy do reguly leczenie.
Na koncu dodajemy uzytą w poprzedniej regule akcje 'save' (zachowaj regule).
Teraz jezeli nasz postac nie bedzie mial maksymalnej ilosci hp bedzie sie leczylo o X hp co Y sekund.

3. Wybieranie nagrody w za misje.
Robimy konwersacje (to jest przykladowa).
Fraza 1 -NPC: witam bohaterze, slyszalem ze udalo ci sie przepędzic przeklęte istoty znaszej kopalni. (jako kontynuacja fraza 2)
fraza 2 - bohater:to nie bylo latwe, ale sie udalo. (jako kontunuacja fraza 3)
fraza 3 - NPC: za swe mężne czyny mozesz wybrac sobie nagrode
(Teraz jako kontynuacje dodajemy fraze 4 oraz 5)
fraza 4 - bohater: przydal by mi sie nowy miecz. (jako kontynuacja fraza 6)
fraza 5 - bohater: przydala by się nowa tarcza.. (jako kontynuacja fraza 7)
fraza 6 - NPC: oto twoj miecz. Jest on wykonany z czarnej stali! (bez kontynuacji, jako wynik wpisujemy
'$miecz = 1')
fraza 7 - NPC: Prosze, oto twa nowa tarcza wykonana przez krasnoludy z lusek smoka ( bez kontynuacji, jako wynik wpisujemy '$tarcza = 1')

Teraz tworzymy kolo NPC ktora ma dac nagrode miecz i tarcze. Klikamy na nie i zaznaczamy z prawe strony 'ukryty'.

Teraz tworzymy regule o nazwie np. 'nagroda1' jako warunek wpisujemy '$miecz == 1'.
Robimy akcje 'ujawnij obiekt' nazywamy np. 'miecz', zaznaczamy nasz miecz i klikamy 'zaznacz obiekt'. Gotową akcje dodajemy do reguly 'nagroda1'

Tworzymy drugą regule o nazwie np. 'nagroda2'. Jako warunek wpisujemy '$tarcza == 1'
Teraz robimy akcje 'ujawnij obiekt' o nazwie np. 'tarcza'. Zaznaczamy tarcze i dodajemy do listy analogicznie jak miecz. Akcje dodajemy do reguly 'nagroda2'.

4. Postac w kampani zachowujaca nabyte atrybuty z poprzedniej mapy.

Tworzymy akcje 'ustaw wlasciwosci obiektu' o nazwie np. 'cechypostaci'. Jako obiekt zaznaczamy nasza postac. W okienku wyrazenie wpisujemy:
'#atak = $attack
#obrona = $defence
#hp = $health
#maxhp = $maxhealth
#mp = $mana
#maxmp = $maxmanna
#lvl = $level'
Akcje umieszczamy w tej samej regule ktora powoduje zwycięstwo, bądz wlącza następną mape na pierwszym miejscu na liscie akcji. Robimy tak na kazdej mapie.

Robimy regule o nazwie np. 'staty' jako warunek wpisujemy '1' i tworzymy akcje wyrazenie do obiektu o nazwie np. 'cechy postaci2'. Jako obiekt zaznaczamy nasza postac. W okienku wyrazenie wpisujemy:'
$level = #lvl
$attack = #atak
$defence = #obrona
$health = #hp
$maxhealth = #maxhp
$mana = #mp
$maxmanna = #maxmp
Tą regule robimy na kazdej mapie oprocz pierwszej.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Santorr dnia Pon 21:53, 09 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BADminio



Dołączył: 19 Mar 2011
Posty: 115 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 13:01, 10 Maj 2011 Powrót do góry

Kurcze, jak na początku "prosto, zwięźle i bez ględzenia"- myślę, że poradnik bardzo przydatny, aczkolwiek niepotrzebnie pisałeś o "leczeniu się", w poradniku Nigi'ego jest o tym przykład. Pochwała Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Santorr



Dołączył: 03 Cze 2010
Posty: 209 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 13:31, 10 Maj 2011 Powrót do góry

Nie zwrocilem uwagi. Jak macie jakies pomysly, jakie gotowe rozwiazania tu zamiescic to pisac tu lub PW to opisze i dodam;)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
maciek



Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 642 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 12:38, 29 Cze 2011 Powrót do góry

Santorr napisał:


2. Frazy
Kazda konwersacja musi miec fraze rozpoczynajaca ktora zaznaczamy ''chaczykiem''.


Padłem Yellow_Light_Colorz_PDT_50


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BADminio



Dołączył: 19 Mar 2011
Posty: 115 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 9:14, 30 Cze 2011 Powrót do góry

"Każda konwersacja musi mieć frazę rozpoczynającą "," którą zaznaczamy "chaczykiem".
O co ci chodzi ? Nie napisał przecinka, czy napisał "haczyk" przez "ch" ???
Każdy idiota się domyśli o co chodzi... jeżeli ty masz z tym problemy...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
maciek



Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 642 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 9:49, 30 Cze 2011 Powrót do góry

Wiesz, napisać haczyk przez "ch" to jest mistrzostwo. Chyba, że Santorr ma dysleksję lub inną chorobą. Mój kolega ma dysgrafię i pisze np. "dróżyna", "kangór".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BADminio



Dołączył: 19 Mar 2011
Posty: 115 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 10:44, 30 Cze 2011 Powrót do góry

O Boże, ludzie !!! Maciek napisał "inną chorobą" zamiast "inną chorobę".
LUDZIE!!! KATASTROFA!!! BIERZCIE KOBIETY I DZIECI, I UCIEKAJCIE!!!
Toż to takie straszne, że ktoś się walną na dwustronnym tekście.
Trzeba ten temat mielić, mielić i mielić bo to niedopuszczalne aby ktoś zrobił taki karygodny czyn. Trzeba powiadomić władzę o tym incydencie. Sam Barrack Obama zjawi się w Polsce żeby przetoczyć sprawę "haczyków".
Na zakończenie- chyba ty jesteś chory.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
firefly
Straż Miejska


Dołączył: 20 Sie 2009
Posty: 950 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 2/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 14:02, 30 Cze 2011 Powrót do góry

popieram BADminio Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Kosetka
Naczelnik


Dołączył: 06 Gru 2008
Posty: 719 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 99 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 14:39, 30 Cze 2011 Powrót do góry

BADminio napisał:
walną


walnął


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
maciek



Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 642 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 14:40, 30 Cze 2011 Powrót do góry

Po prostu chcę, by dbano o poprawną polszczyznę, zwłaszcza ortograficzną. Na forum gry Margonem kiedyś był fajny artykuł o ludziach którzy piszą nogami z powodu braku rąk. Na końcu napisano - "A tobie nawet nie chce się dbać o ortografię.".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)