Forum Karczma "U Cesarza" Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Poradnik/instrukcja dla twórców AARów Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
KrzysztofZW



Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 842 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 10:18, 02 Lut 2006 Powrót do góry

Poradnik/instrukcja dla twórców AAR-ów w Tzarze by KrzysztofZW

Częściowy odzew na post Viltharisa Very Happy

Poradnik dedykuję wsystkim, którzy już napisali jakiekolwiek AARy i tym, którzy się do nich przymierzają.

Poradnik powstał po to, by powstawało jak najmniej AAR-ów podobnych do typowego bełkotu ulicznego i nie tylko(jeśli powstanie dział AARy) Smile

AAR - After Action Report - opis rozgrywki, jeżeli ktoś przeoczył mój wcześniejszy post z innego działu Smile

_____________________________________________________________


Aby napisać AARa:

- Jeśli nigdy nie miałeś styczności a AARami poczytaj kilka ze strony [link widoczny dla zalogowanych] i zapoznaj się niektórymi ważnymi cechami AARu, gdy to już zrobisz, przyglądnij się następującym punktom:

1. Siądź wygodnie przed komputerem, wyluzuj się – nie będziesz chyba pisał gdy jesteś zły, sfrustrowany itp.(kto wie, co z tego może wyjść Smile ).
2. Po wyborze mapki(najlepiej losowej) zapisz najważniejsze elementy gry(rasa, którą grasz, liczbę przeciwników i ich rasy, surowce początkowe, surowce na mapie, jaka pora roku i mapa – duża, średnia inna, poziom trudności itp.).
3. Rozpocznij grę, graj normalnie tak jak zawsze, zapisuj wszystkie ważniejsze wydarzenia(te mniej ważne też możesz, o ile będą Ci potrzebne w AARze).
4. Rób od czasu do czasu zapis stanu gry(jeśli o czymś zapomnisz pisując AAR, będziesz mógł wrócić do tamtego momentu i rozegrać grę stamtąd).
5. W czasie gry rób screeny w ważnych momentach klawiszem F12 lub PrintScrn.
6. W czasie gry twórz swoje obmyślenia historii w AARze – czyli główną opowieść, która wyjdzie z AARu i komponuj ją ze swoją grą.
7. Po skończonej grze zrób screenick końcowy, dla opisania całej gry(nie jest to aż tak niezbędne).
8. Usiądź wygodnie przed jakimś(sprawdzającym błędy) edytorem tekstowym i zacznij tworzyć – napiszę schemat przykładowego AARu:

TYTUŁ CZĘŚCI (na początku Prolog lub część pierwsza i jej tytuł)

WAŻNA KONFIGURACJA GRY (jaka mapa, ilość przeciwników, surowce początkowe, rasa, którą rozegrałeś gręi oczywiście poziom trudności)

TREŚĆ AARu (po kolej co się działo w grze plus własna fabuła wmieszana w rozgrywkę – opcjonalnie forma kroniki bez fabuły, ale takie AARy czyta się dużo ciężej)

I tutaj zakończenie części, najwyżej z komentarzem autora po PS

9.Posprawdzaj błędy, zrób wyróżnienia i skopiuj to na forum jako nowy temat.
10. W temacie napisz czy to AAR MultiPlayer – MP, czy też SinglePlayer – SP(jeśli piszesz AARa MP to najlepiej, aby wszyscy w grze uczestniczący napisali AARa i go opublikowali)
11. Umieść w AARze screeny, które zrobiłeś podczas gry w momentach odnoszących się do tamtych wydarzeń.
12. Opublikuj AARa i czekaj na komentarze Smile, a w tym czasie zacznij pisać kolejny odcinek AARa(krótki to AAR w jednej części nie uważasz? – choć czasem zdażają się w jedno odcinkowym AARze taka perełka, że nie wiem co).

_____________________________________________________________

1. Jak zacząć?

Postanowiłem napisać ten poradnik/instrukcję ponieważ AARy są mało znane userom Tego Forum. Polecam przed napisaniem AARu osobom, które nie miały z nim styczności wejść na stronę [link widoczny dla zalogowanych] gdzie jest masa AARów dotyczących gier z serii EU(niestety, gry EU różnią się w znaczący sposób od Tzara, jednak AARy z tamtąd mogą uświadomić przyszłych autorów).

Zasada 1 - Bądź oryginalny

Czytelnikom NIE podoba się tekst opisów podbojów przeciwników, przedstawiony suchy, bez polotu i oryginalności. W AARach można(i powinno się) dodawać historie zmyślone, jednak ciekawe, które mogą zainteresować odbiorców. Starajmy się w grze(potem opisując to w AARach) stworzyć rzeczy ciekawe, oryginlane, rzadko spotykane.

Zasada 2 - Przedstawienie historii

Ważną rzeczą na wstępie jest przedstawienie sytuacji swojego kraju. Oczywiście w Tzarze nie można opisać historii kraju(w Tzarze nie ma krajów takich jak Polska, Niemcy) przed grą, ale można wymyślać własną, alternatywną i fantazyjną opowieść naszego początku.

2.Rozwinięcie

Zasada 3 - SCREENY!!!

Zasada wręcz KARDYNALNA. Wiele AAR-ów o wyjątkowo ciekawej treści traci dużo na wartości przez brak screenów lub ich śladową ilość. Ja sam dużo AAR-ów przeglądam patrząc na screen-y a nie na treść (mało czasu) – oczywiście w EUFI. Screeny dają wyobrażenie sytuacji, którego nie daje opis. Dlatego każda część AAR-u powinna być bogata z zrzuty z gry.

Zasada 4 - Obrazki

Wszelakie obrazki SPOZA gry (wizerunki królów, pola bitew, czy wszelki inne – posłańców, zamków, budynków ) doskonale wzbogacają treść AAR-u, pozwalają lepiej wczuć się w klimat AAR-u, są także dobrym uzupełnieniem treści.

Zasada 5 - Wyróżnienia

Nie, nie nagrody, tylko pogrubienia, podkreślenia.
Wszystkie tego typu rzeczy pozwalają uporządkować AAR, pozwalają czytelnikowi lepiej zrozumieć treść AAR-u, a także dają możliwość wyszczególnienia bardzo – (lub tylko) ważnych fragmentów.

Zasada 6 - Styl pisania

Czyli perspektywa. generalnie dzielimy AAR-y na 2 kategorie- pisane z perspektywy bohatera AAR-u i z perspektywy narratora (oczywiście zdarzają się wyjątki) Perspektywa narratora świetnie się sprawdza w opisywaniu wielkich posiadłości, przy AAR-ach przy dużej "porcji" patosu, zaś perspektywa bohatera doskonale się sprawdza przy opisywaniu państw małych, bohaterskiej obrony kraju, zamku, fortec itp.

3. Garść porad

1. Zawsze podawaj poziom trudności.
2. Zawsze podawaj wersję i mapki(kampanie), na których grasz.
3. Staraj się pisać długie części, a nie co chwile małe kawałki.
4. Staraj się pisać najpierw w edytorze tekstu, a potem sprawdzić błędy ortograficzne.
5. Graj na jak najwyższym poziomie trudności (no chyba że jesteś początkującym i sobie nie radzisz).
6. Staraj się zebrać pewną ilość informacji o rasie, którą rozgrywasz grę, oraz wykorzystać je w AAR-ze.


To by było na tyle

Serdeczne podziękowania dla Tjorda,
który stworzył (chyba) jako pierwszy Polak poradnik
na portalu internetowym [link widoczny dla zalogowanych] i uświadomił mnie, jak napisać
poradnik/instrukcję dla twórców AARów w Tzarze.


PS
Teraz czekam na ewentualne komentarze, wytknięcie błędów itp. Smile - mam nadzieję, że ten poradnik/instrukcję zobaczy wiele osób z forum i weźmie się za napisanie swego pierwszego AARa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Phoenix



Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 163 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Hajnówka

PostWysłany: Czw 21:14, 02 Lut 2006 Powrót do góry

Ty to sie patrze nudzisz zeby takie rzeczy robic Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mich_misiek



Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 26 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wziąć pasztet z Kaczek blizniaczek?

PostWysłany: Czw 21:28, 02 Lut 2006 Powrót do góry

a co to jest ten AAAR bo wogule nieczje o co tu chodzi.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Draco



Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 448 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Hajnówka

PostWysłany: Czw 22:25, 02 Lut 2006 Powrót do góry

AR to taka jednostka miary powieżchni <lol2>


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mihalo



Dołączył: 01 Sty 2006
Posty: 314 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 22:37, 02 Lut 2006 Powrót do góry

mich_misiek napisał:
a co to jest ten AAAR bo wogule nieczje o co tu chodzi.


Co to jest AAR?
(ang. Automatic Alternative Routing) - termin stosowany w telekomunikacji, oznaczający automatyczny wybór alternatywnej trasy połączenia przy dużej zajętości linii bezpośredniej.

Cool


A tak w ogóle to chciałbym zobaczyć jakiś pierwszy AAR jestem ciekaw czy to zda egzamin.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
KrzysztofZW



Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 842 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 23:07, 02 Lut 2006 Powrót do góry

Phoenix napisał:
Ty to sie patrze nudzisz zeby takie rzeczy robic


No w sumie racja, ferie się zaczęły, a tu nudy... Confused

mich_misiek napisał:
a co to jest ten AAAR bo wogule nieczje o co tu chodzi.


Smile

Ludzie, nie osłabiajcie mnie! Ja tu od tygodnia pisze co to AARy wyjaśniam, podaje przykłady, a Wy mi tu z takim czymś wyskakujecie? Smile I nie AAARy!!! Smile - przeczytaj sobie dokładnie pporadnik i szczególnie to na żółto Smile

Draco napisał:
AR to taka jednostka miary powieżchni <lol2>


Dobre, tylko że tu nie chodzi o AR i o AAAR tylko o AAR

mihalo napisał:

(ang. Automatic Alternative Routing) - termin stosowany w telekomunikacji, oznaczający automatyczny wybór alternatywnej trasy połączenia przy dużej zajętości linii bezpośredniej.


Hehe, dobre Smile

Mihalo, mogę spróbować napisać przykładowego AARa, ale musze mieć wsparcie admina i moderów, bo nie wiem, czy to zakceptują(szczerze mówiąc, zdziwiłem się, że dotąd nie zabrał głosu Viltharis, ani Deadman... Confused) Ale jeśli chceci, moge stworzyć pierwszego AARa z Tzara

PS
Teraz czekam na więcej komentarzy dotyczących AARów i poradnika...
No i, żeby nie było że "nie wiem co to AAR..." to jeszcze raz:

AAR czyli After Action Report to sposób opisywania własnych poczynań w grach różnego typu. W ten sposób możemy się pochwalić swoją grą i swoimi umiejętnościami w danej grze przed innymi ludźmi, ale także stworzyć zupełnie inną historię danego państwa niż do tej pory znamy.

^ To jest z Wikipedii ^


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Phoenix



Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 163 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Hajnówka

PostWysłany: Pią 19:28, 03 Lut 2006 Powrót do góry

ja i tak nie lapie Razz za duzo tam na poczatku napisales i nie chcialo mi sie wszystkiego czytac Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Daernis



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 172 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z troszeczke innej bajki ;)

PostWysłany: Pią 20:35, 03 Lut 2006 Powrót do góry

Włączasz mapkę losową- grasz. To co się dzieje ciekawego (i nie) zapisujesz. I z tego tworzysz ,krótkie "opowiadanko". Dobrze mówię czy też nie zrozumiałem? Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
KrzysztofZW



Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 842 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 21:34, 03 Lut 2006 Powrót do góry

Dearnis - to najkrótsze streszczenie jakie widziałem Smile

W sumie tak, ale nie musi to być mapka losowa. Tworzysz opowiadanie a nie opowiadanko, bo cóż to przeczytać jeden odcinek i tyle? AAR powinien składać się z kilku części.

Teraz ja to spróbuje streścić Smile :
Włączasz sobie Tzara. wybierasz jakąś mapkę. Zapisujesz najważniejsze (i nie tylko) wydarzenia, które potrzebne będą przy pisaniu AARu. Po skończonej grze piszezsz opowiadanie w kilku częściach z dużą ilością fantazyjnych opowieśc(bo co to czytać sam opis, jak to "Ja świat podbijałem...") Potem to publikujesz w odcinkach w odstępach czasu i czekasz na komentarze.

Sam robię próbnego AARa z gry europejczykami. Niedługo każdy będzie się mógł przekonać, jak to "na żywo" wygląda.

Coś mi się zdaje, że nikt za bardzo tego poradnika nie przeczytał Sad (lub prawie nikt) a szkoda, bo te AARy mogą ciągnąć to forum...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Daernis



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 172 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z troszeczke innej bajki ;)

PostWysłany: Pią 22:23, 03 Lut 2006 Powrót do góry

Ja przeczytałem Wink I rozumiem o dziwo Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
KrzysztofZW



Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 842 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 23:10, 03 Lut 2006 Powrót do góry

Dearnis - jesteś pierwszy w kolejce do pierwszego AARa(może nawet i szybciej, niż wielka czórka, ponieważ dostałem tylko jedną pozytywną odpowiedź :/ ). drugi natomiast mihalo(oczywiście, jeśli wyraźicie zgody - mam pomysł, abyście byli posłami arabskimi do króla Deadmana Smile )
Miło wiedzieć, że ktoś to czyta Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mihalo



Dołączył: 01 Sty 2006
Posty: 314 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 23:12, 03 Lut 2006 Powrót do góry

oki może być choćby z ciekwości Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Daernis



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 172 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z troszeczke innej bajki ;)

PostWysłany: Sob 12:08, 04 Lut 2006 Powrót do góry

Może być. Moge być i arabem z dwojga złego Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Viltharis
Naczelnik


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 3626 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 12:59, 04 Lut 2006 Powrót do góry

Mnie tam się ten pomysł podoba, choć ja zapewne sam takowego AARa nie zrobię. A co do tego, że się nie wypowiedziałem wcześniej, to wiedz, że obserwowałem tylko waszą dyskusję. Smile Pomysł jest świetny, a instrukcja dobrze napisana. Musiałem ją tylko wydrukować, bo nienawidzę czytać na komputerze dłuższych rzeczy. Oczy bolą po pewnym czasie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Nigi
Straż Miejska


Dołączył: 06 Mar 2006
Posty: 417 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Internet

PostWysłany: Śro 14:45, 02 Sie 2006 Powrót do góry

Zastanawia mnie jedna rzecz - skoro teraz wiadomo, że można zapisywać replaye rozgrywek (jakkolwiek niedokładne by one czasami bywały), to chyba możnaby pominąć opis parametrów mapy, a także wydarzeń które jasno widać na replayu, skupiając się zamiast tego na ciekawej interpretacji?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)